طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی
5 (100%) 20 votes

طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی

مواد لازم

مواد شله زرد
  • برنج ایرانی : 1 پیمانه
  • آب : 6 پیمانه
  • شکر : 2 پیمانه
  • نمک : 1/4 قاشق مرباخوری
  • کره : 50 گرم
  • گلاب : 1/4 پیمانه
  • زعفران دم کرده : 1/4 پیمانه
  • خلال بادام : 1/4 پیمانه
  • پودر هل : 1/4 قاشق مرباخوری *اختیاری
برای تزئین
  • پودر دارچین
  • خلال بادام و پسته

مراحل آماده سازی

مرحله 1
طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی
مواد اولیه را آماده کنید . حتما از برنج ساده استفاده کنید و برنج دودی یا عطرهای خاص رو انتخاب نکنید در ضمن می تونید از برنج نیم دانه هم استفاده کنید.
مرحله 2
طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی
بعد از شستن 1 پیمانه برنج آن را با 6 پیمانه آب بگذارید خیس بخورد . برای درست کردن شله زرد حتما برنج را از قبل خیس کنید از حداقل 1 ساعت تا 3 ساعت برنج را خیس کنید هر چقدر برنج بیشتر خیس بخورد زمان پخت برنج شما کمتر میشه . یک راه خوب دیگه اینکه قبل از پخت برنج کمی برنج را چنگ بزنید تا برنج خرد بشه اینکار باعث میشه برنج زودتر بپزه و شله زرد شما هم غلیظ تر بشه البته اگه برنج نیم دانه استفاده میکنید نیاز به اینکار نیست.
مرحله 3
طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی
برنج خیس خورده را همراه با آب آن درون قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید و روی شعله ملایم بگذارید تا برنج بپزه، در مدت پخت هر از گاهی برنج را هم بزنید تا ته نگیرد و اگه نیاز بود کمی آب اضافه کنید. زمانیکه برنج کاملا پخت و له شد 2 پیمانه شکر و 1/4 قاشق مرباخوری نمک را اضافه کنید اگه شکر را زودتر اضافه کنید نمیذاره برنج بپزه و نرم نمیشه و در مورد نمک باید بگم کمی نمک به شله زرد شما طعم بهتری میده و حالت بی مزگی برنج رو میگیره.
مرحله 4
طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی
زعفران را بسابید و با آب گرم آن را دم کنید. بهتره زعفران شله زرد کاملا سابیده بشه و رشته ای نباشه در ضمن برای اینکه زعفران شما خوشرنگ بشه از قند و شکر هنگام سابیدن زعفران استفاده نکنید چون شکر و قند باعث میشه زعفران شما نتونه خوب رنگ بده پس حتما زعفران خالص را بسابید و دم کنید.
مرحله 5
طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی
زعفران دم کرده ، 50 گرم کره و 1/4 پیمانه گلاب را اضافه کنید و مرتب شله زرد را هم بزنید اگه در این مرحله احساس کردین رنگ شله زرد شما کم هست کمی دیگه زعفران اضافه کنید و اگه شله زرد شما خمیری بود کمی آب اضافه کنید و اگر شل بود باید به هم زدن ادامه بدین تا آب شله زرد تبخیر بشه می تونید برای اینکه عطر شله زرد شما بیشتر بشه کمی پود هل اضافه کنید. در ضمن ممکنه گلاب شما غلظت کمی داشته باشه و عطر کمتری بده مثلا گلاب قمصر بوی خیلی قویی داره و زیادش باعث تلخ شدن میشه پس اول مقدار کمی گلاب بریزید اگه دیدین شله زرد عطر نگرفته باز گلاب اضافه کنید.
مرحله 6
طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی
1/4 پیمانه خلال بادام را اضافه کنید و بگذارید شله زرد شما کمی دیگه روی حرارت بمونه تا بادام نرم بشه می تونید بادام رو از قبل هم خیس کنید تا نرم تر بشه.
مرحله 7
طرز تهیه شله زرد اصیل ایرانی
زمانیکه احساس کردید شله زرد شما سفت شده شعله را خاموش کنید و شله زرد را درون کاسه یا ظرف های سرو بریزید و صبر کنید تا شله زرد کمی دماش کم بشه سپس با شابلون پودر دارچین روی شله زرد بریزید و با خلال بادام و پسته آن را تزئین کنید. چند نکته کوچک باقی مونده اول اینکه حتما شله زرد را وقتی داغ هست درون ظرف بریزید چون وقتی سرد بشه و بخواهید بکشید شله زرد شما بریده میشه و آب میندازه و دوم اینکه قبل از شروع تزئین با نوک انگشت آرام روی سطح شله زرد بزنید و تست کنید که پوسته روی آن سفت شده سپس از شابلون استفاده کنید تا شابلون به شله زرد نچسبه.

تگها :
نظرات کاربران

برای ارسال نظر ، وارد حساب کاربری خود شوید
ورود به حساب