طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
5 (100%) 20 votes

طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی

مواد لازم

  • لوبیا چیتی : 2 پیمانه
  • آب : 7 پیمانه
  • پیاز خرد شده : 1 پیمانه
  • سیر : 3 حبه
  • نمک : 1 قاشق مرباخوری
  • پودر زیره : 1 قاشق مرباخوری
  • پونه کوهی یا آویشن خشک : 1/2 قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه تازه آسیاب شده : 1/2 قاشق مرباخوری
  • روغن حیوانی یا کره : 3 قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز : اختیاری

مراحل آماده سازی

مرحله 1
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
برای این دستور تهیه از زودپز استفاده مکنیم که کمک میکنه حبوبات زودتر بپزه و نیاز به خیس خوردن کمتری داریم اما باز بهتره لوبیا رو از شب قبل درون یک کاسه آب خیس کنید ولی اگه یادتون رفت حداقل برای 3 تا 4 ساعت حتما بذارید خیس بخوره بخصوص اگه زودپز ندارید .
مرحله 2
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
وقتی لوبیا خیس خورد و بزرگ شد آن را آبکش کنید و آب اون رو دور بریزید.
مرحله 3
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
مواد اولیه رو آماده کنید.
مرحله 4
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
اگه زودپز دارید مواد را درون آن بریزید ولی اگه ندارید از یک قابلمه معمولی هم می تونید استفاده کنید ولی خب زمان پخت خیلی طولانی تر میشه. لوبیا چیتی خیس خورده ، 7 لیوان آب ، 1 پیمانه پیاز خرد شده ، 3 حبه سیر له شده ، 1 قاشق مرباخوری پودر زیره ، 1/2 قاشق مرباخوری پونه کوهی یا آویشن خشک ، 1/2 قاشق مرباخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده ، کمی فلفل قرمز و 3 قاشق غذاخوری روغن حیوانی یا کره و یا در آخر هنگام کوبیدن لوبیا میتونید 3 قاشق غذاخوری روغن مایع گیاهی مثل روغن کنجد یا روغن زیتون اضافه کنید.
مرحله 5
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
درب زودپز رو محکم ببندید و بذارید تا لوبیا بپزه.
مرحله 6
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
حدود 45 دقیقه با حرارت متوسط زمان لازمه تا لوبیا بپزه و اگه از زودپز استفاده نمی کنید ممکنه 2 تا 3 ساعت طول بکشه تا لوبیا کاملا بپزه و نرم بشه. اگه زودپز استفاده کردید حتما 20 دقیقه صبر کنید تا فشار زودپز کم بشه و سریع درب اون رو باز نکنید.
مرحله 7
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
لوبیا رو آبکش کنید و یا با یک کفگیر کل محتویات قابلمه رو خالی کنید و آب اون رو نگه دارید و اگه آب زیاد بود بذارید تا بپزه و کمی غلیظ بشه. اگه هنگام پخت آب لوبیا کشیده شد مشکلی نیست و خیلی هم بهتره اما نباید لوبیا زیاد خشک بشه اگه بیش از حد آبش کشیده شد کمی آب اضافه کنید.
مرحله 8
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
لوبیا رو درون یک قابلمه بریزید و با یک گوشتگوب برقی اون رو بکوبید تا کاملا له بشه می تونید این کار رو با مخلوط کن هم انجام بدین و اگه هیچ وسیله کمکی ندارید از یک گوشت کوب دستی استفاده کنید. در این حین بر اساس نیاز از آب لوبیا اضافه کنید تا حلیم لوبیا حالت خمیری و سفت مثل گوشت کوبیده نشه. اگر هم خیلی شل بود حلیم را روی حرارت بذارید و مرتب هم بزنید تا غلیظ بشه.
مرحله 9
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
در آخر 1 قاشق مرباخوری نمک اضافه کنید و حلیم لوبیا رو هم بزنید تا یکدست بشه و حلیم رو بچشید اگه احساس کردید ادویه بیشتری نیاز دارید اضافه کنید.
مرحله 10
طرز تهیه حلیم لوبیا چیتی
حلیم لوبیا چیتی رو درون ظرف بریزید و گرم سرو کنید می تونید کمی سبزیجات ، گوشت پخته ریش ریش یا روغن برای تزئین روی حلیم بریزید.

تگها :
نظرات کاربران

برای ارسال نظر ، وارد حساب کاربری خود شوید
ورود به حساب