طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
5 (100%) 20 votes

طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت

مواد لازم

  • شیر گرم : ۱ پیمانه (۴۰ درجه سانتیگراد)
  • کره حیوانی یا گیاهی : ۱/۲ پیمانه
  • شکر : ۱ پیمانه یا کمتر
  • نمک : 1/2 قاشق مرباخوری
  • مخمر : 14 گرم
  • آب گرم : 1/4 پیمانه (۴۰ درجه سانتیگراد)
  • تخم مرغ : ۳ عدد بزرگ (دمای اتاق)
  • آرد سفید : ۵ و ۱/۲ پیمانه
  • کشمش : 1 پیمانه

مراحل آماده سازی

مرحله 1
طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
در یک قابلمه 1 پیمانه شیر بریزید و بر روی حرارت بذارید تا گرم شه. سپس ۱/۲ پیمانه کره، 1 پیمانه شکر و 1/2 قاشق مرباخوری نمک را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود و شکر حل شده و کره کاملا ذوب شود.
مرحله 2
طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
14 گرم مخمر رو با 1/4 پیمانه آب گرم درون یک کاسه بزرگ بریزید (دمای آب باید در حدی باشد که وقتی انگشت را در آب فرو کنید احساس سوزش نکنید فقط گرما ملموس باشه) . مخلوط شیر ولرم و 2 عدد تخم مرغ رو اضافه کنید و هم بزنید. 5 و 1/2 پیمانه آرد سفید رو اضافه کرده و 3 تا 5 دقیقه با خمیرزن هم زنید تا همه مواد به طور یکدست با هم مخلوط شده باشند سپس در آخر 1 پیمانه کشمش اضافه کنید و با خمیر زان یا قاشق هم بزنید تا خمیر شم کشمشی شود.
مرحله 3
طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
خمیر رو درون یک کاسه که از قبل چرب کردید بریزید و روی کاسه رو با سلفون ببندید و به مدت 1 ساعت بذارید در دمای اتاق استراحت کنه.
مرحله 4
طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
وقتی خمیر حجیم شد دست تون رو مشت کنید و به وسط خمیر فشار وارد کنید تا هوای آن خارج شود. سطح میز کار تون رو کمی آرد بپاشید و بعد خمیر رو روی آن بذارید و کمی ورز بدین . هر چه آرد کمتری استفاده کنید نان بهتری خواهید داشت. روی میز کار به اندازه سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید.
مرحله 5
طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
اگر یک نان بزرگ میخواهید درست کنید خمیر رو به سه قسمت مساوی تقسیم کنید. اگر دو نان می خواهید درست کنید، خمیر رو به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و هر دو قسمت رو به سه قسمت تقسیم کنید که در مجموع شش قسمت می شود.
مرحله 6
طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
هر قسمت خمیر رو با دست تون به نوار هایی با طول تقریبی 35 سانتیمتری شکل بدین. اگر دو تا نان می خواهید درست کنید نوار های 25 تا 30 سانتی متری درست کنید.
مرحله 7
طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
3 نوار خمیر را روی میز کار بگذارید و بالای نوارها را به هم بچسبانید و کمی فشار بدین. شروع کنید به بافت نوارها و برای زیبایی بیشتر قسمت بالا و انتهای بافت را در زیر خمیر پنهان کنید تا شکل قشنگی داشته باشه درست مثل این عکس.
مرحله 8
طرز تهیه نان کشمشی گیس بافت
خمیر بافته شده را با کمک کاغذ روغنی درون سینی فر بگذارید و روی نان را یک سلفون یا حوله سبک بگذارید و صبر کنید تا 45 دقیقه تا 1 ساعت استراحت کنه. فر رو روشن کنید و در دمای 180 درجه سانتیگراد بذارید تا گرم بشه. .بعد از اینکه خمیر حجیم شد 1 عدد تخم مرغ زده شده رو بر روی نان بمالید و به مدت 30 دقیقه در فر بذارید یا اگر دماسنج دارید میتونید به وسط نان فرو کنید، اگر دمای تقریبی 90 درجه سانتیگراد رو نشون داد نان شما آماده است. وقتی نان گیس بافت رو از فر بیرون اوردید کمی صبر کنید تا خنک بشه. سپس برش بزنید و نوش جان بفرمایید.

نظرات کاربران

برای ارسال نظر ، وارد حساب کاربری خود شوید
ورود به حساب