طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
5 (100%) 20 votes

طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض

مواد لازم

خمیر شیرینی مقروط
  • آرد سمولینا : 2 پیمانه(350 گرم)
  • آرد کیک : 1/4 پیمانه (35 گرم)
  • نمک : 1/2 قاشق چایخوری 
  • کره ذوب شده : 2/3 پیمانه (160 گرم کره)
  • عرق بهار نارنج : 2/3 پیمانه
کرم خرما داخل شیرینی
  • خرمای طارم : 300 گرم
  • کره : 1 قاشق غذاخوری 
  • عرق بهار نارنج : 1 قاشق غذاخوری
  • دارچین : 1 قاشق چایخوری
برای پخت
  • روغن برای سرخ کردن
  • عسل : 2 پیمانه(340 گرم)

مراحل آماده سازی

مرحله 1
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
2 پیمانه آرد سمولینا و 1/4 پیمانه آرد سفید کیک و 1/2 قاشق چایخوری نمک را باهم مخلوط میکنیم سپس 2/3 پیمانه کره یا روغن جامد ذوب شده که نباید داغ باشه و به مواد اضافه میکنیم و با دست مواد را مخلوط میکنیم و ماساژ میدیم .این مخلوط بافت شنی دارد و بعد از اینکه مواد با هم ترکیب شد بهتره 30 دقیقه اجازه بدین تا مخلوط استراحت کنه و روغن بخورد آرد بره چون آرد سمولینا زبر و درشت تر هست دیر مواد رو بخودش جذب میکنه .
مرحله 2
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
کم کم 2/3 پیمانه عرق بهار نارنج را اضافه میکنیم اینکار را تدریجی انجام بدین تا مخلوط شل نشه (شاید شما مقدار کمتری نیاز داشته باشید) سپس مواد را با هم ورز بدین تا یک خمیر به شکل توپ درست کنید اگه دیدین ترکیب مواد خشک هست 1 تا 2 قاشق غذاخوری عرق بهار نارنج اضافه کنید. روی خمیر را 1 نایلون بکشید و 1 ساعت صبر کنید تا خمیر در دمای محیط استراحت کنه و در این حین به سراغ مواد میانی شیرینی میرویم.
مرحله 3
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
هسته ی 300 گرم خرمای طارمرا جدا کنید و درون یک قابلمه آب برای 20 تا 30 دقیقه رو حرارت ملایم بگذارید تا خرما نرم بشه اگه از خرمای سیاه نرم استفاده میکنید نیازی به این کار نیست. خرما را از آب خارج کنید و درون یک کاسه بریزید و 1 قاشق غذاخوری کره ذوب شده ، 1 قاشق غذاخوری عرق بهار نارنج و 1 قاشق چایخوری پودر دارچین بریزید و مواد را با چنگال با هم ترکیب کنید تا خرما کاملا له و خمیری بشه. خمیر خرمای شما گرم و چسبنده هست برای 30 دقیقه صبر کنید تا خمیر خرما سرد و سفت بشه می تونید بذارید توی یخچال تا زودتر خنک بشه سپس خمیر را به 4 قسمت تقسیم کنید دستان خودتون رو چرب کنید تا خمیر به دست نچسبه سپس خمیر خرما رو با دست به شکل لوله فرم بدین و روی خمیر رو بپوشانید تا خمیر شیرینی آماده بشه.
مرحله 4
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
وقتی خمیر شیرینی آماده شد آن را به 4 قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را به شکل یک توپ در بیارید . یک توپ خمیر را بردارید و روی باقی خمیر را با نایلون بپوشانید تا خشک نشه. خمیر را مثل خرما لوله ای کنید و طول خمیر فقط 2 سانتیمتر از طول خرما بیشتر باشه. وسط خمیر را با نوک انگشت تو رفتگی ایجاد کنید تا جا برای خرما باز بشه . خرما را وسط خمیر بذارید و با انگشت اول خمیر را روی خرما بکشید تا درزی نباشه بعد روی میز کار کمی خمیر را بغلتانید تا تمام درزها گرفته بشه. این کار را برای تمام قسمت های خمیر انجام بدین.
مرحله 5
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
یک سینی کنار دست آماده بذارید. اول روی لوله ی خمیر کمی فشار بیارید تا کمی پهن بشه و کناره های خمیر هم با دست صاف کنید تا حالت مستطیل بگیره. برای شکل دادن به این شیرینی قالب های خطی مخصوص هست ولی با چاقو هم مثل من می تونید به شیرینی شکل بدین. اول با پشت چاقو خطوط مورب با فاصله روی خمیر بی اندازید سپس به شکل ضربدری اینکارو برعکس انجام بدین و در آخر با یک چاقوی تیز و نازک خمیر را به شکل مورب به اندازه 2 سانتیمتری برش بزنید. شیرینی را درون سینی بچینید و بدون پوشش بذارید 30 دقیقه در دمای محیط بمونه.
مرحله 6
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
برای پخت شیرینی درون یک قابلمه روغن سرخ کردنی بریزید که حداقل باید 5 تا 7 سانتیمتر از ارتفاع قابلمه روغن باشه. 2 پیمانه عسل را هم درون قابلمه رو حرارت ملایم بذارید تا عسل شل بشه و بعد خاموش کنید تا نسوزه و یک توری روغن گیر یا آیکش برای شهد گیری کنار دستتون آماده بذارید .
مرحله 7
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
وقتی روغن کاملا داغ شد شیرینی هارو درون روغن بریزید تا سرخ بشه البته برای تست گرما اول 1 عدد از شیرینی هارو درون روغن قرار بدین و اگه روغن آماده بود به اندازه ی نصف سایز قابلمه درون آن شیرینی بریزید نه کل حجم قابلمه. شیرینی ها در کمتر از 3 دقیقه طلایی و برشته میشه. با یک کفگیر شیرینی رو از روغن خارج کنید.
مرحله 8
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
وقتی شیرینی ها رو از روغن خارج کردین مستقیم درون عسل بریزید و آرام هم بزنید تا کاملا به عسل آغشته بشه و تا زمانیکه یک مرحله ی دیگه از شیرینی هارو سرخ میکنید بذارید تو عسل بمونه بعد با یک کفگیر شیرینی رو از عسل خارج کنید و روی یک آبکش یا توری بزارید تا عسل اضافی اون بریزه.
مرحله 9
طرز تهیه شیرینی خرمایی مقروط یا مقروض
و در آخر هم می تونید وقتی هنوز شیرینی گرم هست کمی کنجد روی شیرینی مقروط بپاشید و یا ساده سرو کنید.

تگها :
نظرات کاربران

برای ارسال نظر ، وارد حساب کاربری خود شوید
ورود به حساب