طرز تهیه نان کشاورزی خانگی
5 (100%) 20 votes

طرز تهیه نان کشاورزی خانگی

مواد لازم

  • آب ولرم : ۲ پیمانه
  • مخمر : 7 گرم
  • شکر : ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک : 2 قاشق مرباخوری
  • آرد سفید : ۴ پیمانه
  • آرد ذرت : 1 قاشق غذاخوری
  • کره ذوب شده : به مقدار لازم

مراحل آماده سازی

مرحله 1
طرز تهیه نان کشاورزی خانگی
یک کاسه بزرگ را انتخاب کنید تا وقتی خمیر حجیم می شود مشکلی پیش نیاید پس در یک کاسه بزرگ 2 پیمانه آب ولرم، 7 گرم مخمر ، 1 قاشق غذاخوری شکر و 2 قاشق مرباخوری نمک را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا همه مواد خوب با هم ترکیب شوند 10 دقیق صبر کنید تا مخمر فعال بشه.
مرحله 2
طرز تهیه نان کشاورزی خانگی
حالا 4 پیمانه آرد سفید را کم کم اضافه کنیید و مواد را با هم مخلوط کنید.
مرحله 3
طرز تهیه نان کشاورزی خانگی
کاسه را با کمی کره یا روغن چرب کنید و خمیر را دور تا دور ظرف بچرخانید تا خمیر چرب شود. این کار باعث میشود که خمیر موقع حجیم شدن خشک نشه. کاسه را با یک حوله یا پارچه نازک بپوشانید و اجازه بدین تا خمیر برای 45 دقیقه یا تا زمانی که اندازه آن دو برابر شود در یک مکان گرم استراحت کند.( ایده آل ترین دما برای اینکه خمیر استراحت کند دمای 25 تا 30 درجه سانتیگراد هست که همان دمای اتاق میشه. درجه حرارت بالاتر مخمر را از بین میبره و خمیر حجیم نمیشه و درجه حرارت پایین تر فعالیت مخمر را کند می کند که باعث میشه زمان بیشتری نیاز باشه تا خمیر حجیم بشه.)
مرحله 4
طرز تهیه نان کشاورزی خانگی
دو قالب به قطر 20 سانتی متر بردارید و آن را چرب کنید. سپس 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت یا سبوس گندم را روی آن بپاشید. این کار باعث میشه تا نان به قالب نچسبه.
مرحله 5
طرز تهیه نان کشاورزی خانگی
پس از حجیم شدن خمیر، بر روی دستان خود کمی آرد بپاشید و خمیر را به 2 قسمت تقسیم کنید، هر کدام را به آرامی به شکل یک دایره در بیارید اما ورز ندید. هر نان را در یکی از قالب های آماده پخت قرار دهید. در این مرحله خمیر کاملا قالب را پر نمی کند روی قالب را با یک پارچه بپوشانید و اجازه بدین تا خمیر اسراحت کنه.
مرحله 6
طرز تهیه نان کشاورزی خانگی
بگذارید 45 دقیقه دیگر خمیر استراحت کند تا حجیم بشه. سپس حدودا 15 دقیقه قبل از اینکه خمیر را در فر بذارید فر را روشن کنید و در دمای 220 درجه سانتیگراد بذارید تا فر گرم بشه. قبل از قرار دادن نان ها در فر، به کمک یک برس بر روی خمیر مقداری کره ذوب شده بمالید. سپس در دمای 220 درجه سانتیگراد به مدت 10 دقیقه اجازه دهید تا بپزد. بعد دمای فر را تا 190 درجه سانتیگراد کاهش داده و 20 دقیقه دیگر بذارید تا بپزد.
مرحله 7
طرز تهیه نان کشاورزی خانگی
بعد از پخت نان ها را از قالب جدا کرده و روی یک قفسه سیمی قرار دهید. در حالی که نان ها هنوز داغ هستند دوباره به کمک برس مقداری کره ذوب شده بر روی آن بمالید.نان رو میتونید هم گرم سرو هم موقعی که خنک شد سرو کنید و لذت ببرید.

تگها :
نظرات کاربران

برای ارسال نظر ، وارد حساب کاربری خود شوید
ورود به حساب