نکات پیشگیری از کرونا هنگام خرید مواد غذایی

نکات پیشگیری از کرونا هنگام خرید مواد غذایی

این روزها برای پیشگیری از کرونا باید نکات بهداشتی را بسیار بیشتر از گذشته رعایت کرد و از مسائل بسیار مهم رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید مواد غذایی هست که بسیار حائز اهمیت هست. ویروس کرونا از راه های مختلفی ممکنه همراه ما وارد منزل بشه یکی از این راه ها خرید مواد غذایی هست که باید تازه خریداری بشه البته جای نگرانی نیست چون با رعایت نکات پیشگیری از کرونا هنگام خرید مواد غذایی این بخش احتمالی ورورد ویروس کرونا به داخل منزل را می شود کنترل کرد. البته سعی کنید تا جایی که ممکنه خیلی از خوراکی ها را در منزل درست کنید تا آسوده خاطر باشید مثل نان ، شیرینی ، تنقلات و هرچیزی که دیگه نمیشه با اطمینان از بیرون خرید و امکان پخت مجدد نداره چون با پخت مواد غذایی اگه به ویروس کرونا آلوده باشه در اثر پختن از بین میره.

1. انجام خرید به صورت غیر حضوری

تا جایی که امکان داره سعی کنید به صورت غیر حضوری خرید کنید مثلا از طریق فروشگاه های آنلاین و یا اگه سوپر مارکت یا مغازه امکان ارسال داره درخواست کنید براتون ارسال کنند.

 

2. نکات مهم برای خرید حضوری

اگه در منطقه شما امکان خرید غیر حضوری نیست و مجبور هستید خودتون بیرون بروید سعی کنید از رفتن به مغازه های کوچک و شلوغ که تراکم جمعیت بیشتر هست خودداری کنید و اگه قصد ورود به فروشگاه های بزرگ را دارید قبل ورود چک کنید تا اگه جمعیت بالایی در فروشگاه هست وارد نشوید. فاصله 2 متری را با افراد رعایت کنید بخصوص اگه شخصی علایم سرفه و عطسه داره و دقت کنید هنگام خرید دست شما به همه جا می خوره پس خیلی باید حواستام باشد که دست خود را به صورتتان نمالید . نیازی نیست تا خرید شما تموم نشده دست خود را بشویید یا ژل ضد عفونی بزنید فقط دقت کنید دست خود را به صورت خود نمالید.

 

3. انجام خرید به صورت هفتگی بجای خرید روزانه

اولین نکته اینکه تاجایی که ممکنه از منزل بیرون نروید شاید قبلا خرید های خانه را به صورت روزانه انجام می دادین اما الان بخاطر شرایط پر ریسک بهتره خرید هارو به صورت هفتگی انجام بدین تا کمتر از منزل خارج بشید و احتمال ورود ویروس به داخل خانه را هم کمتر می کنید.

 

4. خرید مواد غذایی بهداشتی و بسته بندی

از خرید مواد به صورت تازه و فله که امکان شستشو و پختن ندارند مثل ماست ، شیر و انواع لبنیات ، رب ، تنقلات کیلویی مثل چیپس آماده ، شیرینی و هر خوراکی که احتمال تماس افراد باهاش هست جدا خودداری کنید و سعی کنید از مواد بسته بندی شرکتی استفاده کنید چون در کارخانه ها مواد غذایی در شرایط بهداشتی و به صورت اتوماتیک ، توسط دستگاه بسته بندی می شوند و خود بسته بندی قابلیت شستشو و ضدعفونی کردن داره. دقت هنکنید اقلامی را بخرید که بشود راحت شست و کاملا وکیوم باشه مثلا کره ظرفی بخرید که راحت بشه زیر شیر آب گرفتش.

 

5. مشخص کردن مکانی برای ضدعفونی اقلام خریداری شده

قبل از خروج از منزل بخشی از ورودی منزل را آماده و خالی کنید ، جایی برای قرار دادن لباس هایی که بیرون پوشیده اید ، یک سطل زباله درب دار برای کیسه های خرید آماده کنید و اگه مواد ضدعفونی دارید درب منزل آماده بگذارید تا هنگام برگشت خرید را در نزدیکی درب ورودی قرار بدین و اصلا اقلام خریداری شده را توی آشپزخانه نبرید.

 

6. تفکیک اقلام خریداری شده

مواد غذایی که برای منزل می خریم چهار دسته دمای نگهداری دارند و ما هم بر اساس دمای نگهداری مواد غذایی را جدا میکنیم: 1.دسته مواد غذایی که باید در دمای انجماد نگهداری بشه 2.دسته مواد غذایی که باید سریع در یخچال قرار بگیره تا فاسد نشه 3.دسته میوه و سبزیجات  4.دسته مواد غذایی که در دمای محیط نگهداری میشه.

 

7.ضدعفونی و شستشو اقلام خریداری شده

بر اساس الویت تفکیک دمایی که انجام دادید بسته بندی ها را با مواد ضدعفونی پایه الکل 70 درصد ضدعفونی کنید و اگه مواد ضدعفونی ندارید با مایع ظرفشویی بسته بندی را بشوید مثل ظرف بستنی ، بطری شیر ، ظرف ماست ، پنیر و.. سپس به سراغ میوه و سبزیجات بروید و حتما با مواد مخصوص گندزدایی میوه و سبزیجات، آنها را ضدعفونی کنید. در آخر هم به سراغ قوطی ها و سایر پاکت ها بروید که قراره در کابینت بچینید تمام آنها را هم ضدعفونی کنید و یا بشویید.

 

8. ضد عفونی ورودی منزل و تمام سطوح آشپزخانه و دستگیره ها

قسمت ورودی که مخصوص نگهداری وسایل بود با مواد مخصوص پایه الکل70 درصد کاملا ضدعفونی کنید و اگه ندارید می تونید برای ضدعفونی کف منزل و سایر سطوح از وایتکس استفاده اما بیش از حد استفاده نکنید چون اگه دستگاه تنفسی شما آسیب ببینه شما در خطر قرار میگیرید می تونید از ترکیب نسبت 1 پیمانه وایتکس و 5 پیمانه آب سرد استفاده کنید و 10 دقیقه باید صبر کنید تا این محلول اثر کند. در این حین هم پنجره های منزل را باز بگذارید تا تهویه انجام بشه.

 

9. لباس ها و خودتان را ضدعفونی کنید

بهترین کار شستن لباس ها در صورت امکان هست اگه امکان شستن لباس وجود نداره مثل لباس هایی که نمیشه در ماشین انداخت آنها را در هوای آزاد و در آفتاب قرار بدین یا با حرارت سشوار کاملا لباس را گرم کنید و یا اگه همچین امکانی ندارید در همان ورودی منزل بگذارید بمونه اما دقت کنید که بهشون دست نزنید چون مطمئن نیستید آلوده هست یا نه. بعد از همه این مراحل یک دوش بگیرید و خستگی در کنید.

 

 

آخرین دستور پخت ها