روش های تنفس برای افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری

روش های تنفس برای افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری

 اضافه وزن در افراد دلایل مختلف دارد. این اضافه وزن می تواند در نتیجه کندی سوخت و ساز بدن، پرخوری، ضربه های روحی روانی، خوردن برای رسیدن به آرامش و هضم و جذب ضعیف باشد.

یادگیری درست ترین راه برای تنفس، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش وزن شما می شود پس از امروز سعی کنید درست نفس بکشید. احتمالا اولین سوالی که با آن مواجه می شوید این است که باید از راه بینی نفس کشید یا از راه دهان؟

پاسخ این است که بستگی دارد. در برخی موارد تنفس از راه دهان مفیدتر است ولی در برخی دیگر از روش ها از راه دهان. اما به طور کلی، در تنفس روزمره بهتر است از راه بینی نفس بکشید، چرا که غشاهای آب بینی، ناخالصی های هوا را پالایش، رطوبت و دمای آن را نیز تنظیم می کند. همچنین مانع عفونت و سرماخوردگی می شود.

برای تنفس راه های متعددی وجود دارد در این مطلب روش های تنفس برای افزایش سوخت و ساز بدن و لاغری را بهتون توضیح میدهیم، اما رایج ترین روش که بیشتر مردم آن را انجام می دهد تنفس شکمی و سینه ای است.

تنفس سینه ای در مقایسه با تنفس شکمی ناکافی است چراکه مستلزم دم و بازدم بیشتری در هر دقیقه است، باعث افزایش فشار خون شده، قلب را مجبور می کند تا شدیدتر کار کند، سیستم عصبی را به حالت هشدار در می آورد و... پس به جای هر گونه حرف و سخنی بهتر است به تنفس شکمی بپردازید.

تنفس شکمی: دراز بکشید و کتابی را روی شکم تان قرار دهید. نفسی عمیق و آهسته از راه بینی تان بکشید و سپس شکم خود را از هوا خالی کنید. توجه داشته باشید در این روش با هر عمل دم و بازدم، کتاب به سمت بالا و پایین حرکت می کند. اگر به تنفس سینه ای عادت کرده باشید در ابتدا تنفس شکمی برایتان سخت است و حتی ممکن است احساس سر گیجه داشته باشید ولی این احساس خیلی زود از بین می رود. هر موقع فرصت آوردید این روش را انجام دهید. لزومی ندارد که دراز کشیده باشید. می توانید هنگام رانندگی، خرید رفتن و راه رفتن هم این کار را انجام دهید. فقط سعی کنید زمان بازدم را طولانی تر کنید تا موجب سم زدایی بدن تان شود.

تنفس مثلثی: ساده ترین تمرینی است که می توان در هر جایی آن را انجام داد به این صورت که:

با شمارش یک تا چهار از راه بینی نفس بکشید

با شمارش یک تا چهار هوا را در شش ها نگه دارید

سپس با شماره یک تا چهار هوا را از بینی خارج می کنید

این سبک تنفس شما را مطمئن می کند که یک دوره تنفس کامل انجام داده اید. همچنین سعی کنید در موقع نفس کشیدن ذهن تان را از درگیری های ذهنی پاک کنید .اگر این کاررا سه تا چهار دقیقه انجام دهید در کاهش میزان فشار جسمی و روحی تاثیر بسزایی خواهید داشت.

تنفس مربعی: این تمرین هم عین تمرین مثلثی است، با این تفاوت که بعد از عمل بازدم تا چهار می شمارید و مکث می کنید سپس تنفس بعدی را انجام می دهید این عمل نیز باعث ازدیاد میزان اکسیژن در شش ها و دستگاه گردش خون می شود.

وقتی شما در تمام مدت در مورد نفس هایتان هوشیار باشید، همین  آگاهی هم در زندگی روزمره تان نفوذ می کند بعد متوجه می شوید که چه موقع به طور عادی نفس میکشید، چه موقع تنفس تان منقطع و یا اینکه از راه سینه است و در آن موقع است که به تنفس شکمی روی می آورید.

 

آخرین دستور پخت ها