بدن از چه روش هایی آب مورد نیاز خود را تامین می کند؟

بدن از چه روش هایی آب مورد نیاز خود را تامین می کند؟

بدن از چه روش هایی آب مورد نیاز خود را تامین می کند؟ طبق گزارش کمیته ملی غذا و تغذیه آمریکا میزان آب مورد نیاز بدن حدود 1 میلی لیتر آب به ازای هر 1 کالری غذا، اعلام شده است.

چون آب در بدن ذخیره نمی شود پس باید هر روز آب از دست رفته در اثر تعریق، ادرار و تنفس تامین گردد. البته قرار نیست فقط از آب آشامیدنی، این آب از دست رفته جبران شود . حدود 15 درصد از آب مورد نیاز روزانه بدن در نتیجه هضم و جذب تامین می شود و بخشی دیگر آن از طریق غذایی که می خوریم. میوه ها و سبزیجات سرشار از آب هستند. علاوه بر آن شما از غذاهایی آب دریافت می کنید که هیچ گاه فکرش را هم نمی کردید، مانند همبرگر که بیشتر از 50 درصد آن را آب تشکیل داده و یا پنیر که هر چه نرم تر باشد آب بیشتری دارد. در این میان فقط روغن است که فاقد آب است.

بنابه گفته دکتر والتین یک فرد بزرگسال سالم در محیطی با دمای مناسب که تعریق شدید نیز انجام نمی شود فقط هنگام تشنگی با نوشیدن آب خالص و یا حتی چایی، قهوه، میتواند آب مورد نیاز بدنش را تامین کند.

زمانی که احساس گرما می کنید بدن شروع به عرق کردن میکند تا با تبخیر عرق از سطح پوست، باعث خنک شدن آن بشود. یعنی خونی که از مرکز بدن جریان یافته و به سطح آن رسیده خنک شده و این خون خنک شده به مرکز بدن رفته و دمای مرکزی بدن را پایین می آورد. حال اگر هنگام گرما بدنتان را خنک نکنید آب را به همراه الکترولیت های موجود در آن را از دست می دهید و به تدریج شرایط وخیم تر می شود.

بدون وجود آب و الکترولیت دچار انقباضات عضلاتی همرا با ضعف و گیجی می شوید و تعریق هم دیگر بدنتان را خنک نمی کند. و اگر این روند متوقف نشود (از طریق دوش آب خنک و یا نوشیدن آب یا آبمیوه خنک ) انقباضات عضلانی، گرمازدگی و پس از آن بیهوشی در اثر گرما را منجر می شود.

همچنین اگر تحت رژیم های غذایی پر پروتئین هستید باید آب بیشتری مصرف کنید تا بتوانید ترکیبات نیتروژن دار موجود در پروتئین را از بین ببرید.

بنابراین میزان مصرف آب در روند سلامتی بدن شما بسیار حائز اهمیت است.

آخرین دستور پخت ها