کربوهیدرات چیست و وجود آن در رژیم های غذایی چقدر اهمیت دارد ؟

کربوهیدرات چیست و وجود آن در رژیم های غذایی چقدر اهمیت دارد ؟

کربوهیدرات به معنای (کربن به اضافه ی آب) ترکیبات قندی هستند که در اثر تابش نور خورشید به گیاهان ساخته می شود. فرایند تولید ترکیبات قندی فتوسنتز نامیده می شود که به معنای تولید با استفاده از نور خورشید است.

کربوهیدرات ها به سه شکل یافت می شوند:کربوهیدرات ساده، کربوهیدرات پیچیده و فیبر های غذایی. هر کدام از کربوهیدرات ها از واحد های قندی تشکیل شده اند و عامل تمایز آن ها از هم تعداد واحد های قند و نحوه ی پیوند آن ها در مرحله ترکیب است.

مهم ترین وظیفه ی کربوهیدرات ها تولید انرژی است اما این تنها کاری نیست که انجام می دهند. از وظایف دیگر آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محاظفت از بافت عضله.
  2. تنطیم میزان قند خون، به نحوی که تمام سلول ها انرژی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
  3. تهیه مواد مغذی لازم برای باکتری های مفید روده که به جذب مواد غذایی کمک می کند.
  4. کمک به جذب کلسیم.
  5. کمک به کاهش میزان سطح کلسترول خون و تنظیم فشار خون.

گلوکز منبع اصلی انرژی است و اولین ماده ای  است که بدن، هنگامی که به انرژی نیاز دارد به سراغ گلوکز موجود در کربوهیدرات می رود. اگر به دلیل رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و یا مشکلات سلامتی که مانع استفاده بدن از کربوهیدرات های غذا می شود، هیچ گلوکزی دریافت نشود، بدن از انرژی بافت های چربی استفاده می کند و سپس به سوزاندن بافت پروتئین (عضله) مشغول می شود. موضوعی که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم این است که اگر بدن برای تامین انرژی به مدت طولانی و به همین شکل از پروتئین استفاده کند،  سوخت بدن تمام شده و شخص جان خود را از دست می دهد، بنابراین رعایت رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات کافی، مانع از این می شود که بدن از بافت عضلانی خود استفاده کند.

آخرین دستور پخت ها