پروتئین چیست و چند نوع پروتئین در بدن وجود دارد؟

پروتئین چیست و چند نوع پروتئین در بدن وجود دارد؟

پروتئین چیست؟ 

پروتئین یکی از مواد ضروری برای بدن است که تقریبا در تمام فرایندهای بیولوژیکی بدن نقش بسیار مهمی دارد. نام آن از واژه ی یونانی به نام پروتوس به معنای اولین گرفته شده و واحد ساختاری آن آمینو اسیدها هستند که آمینو اسیدها از کربن،هیدروژن، اکسیژن و یک گروه نیتروژن (آمینو) تشکیل شده اند.

آمینو اسیدها 22 نوع مختلف هستند که 10 نوع آنها ضروری است و بدن نمیتواند آن را تولید کند به همین خاطر باید از طریق منابع غذایی تامین شود. آمینو اسیدهای غیرضروری را بدن با استفاده از چربی ها، کربوهیدرات ها و دیگر آمینو اسیدها تولید میکند.

میزان پروتئین مصرفی از پروتئین دریافتی از راه غذا در طول روز بیشتر است بنابراین اگر در رژیم غذاییتان پروتئین کافی وجود نداشته باشد بدن شروع به استفاده از پروتئین های موجود در خود مثل عضلات و در شرایط حاد عضله قلب میکند.

پروتئین ها در بدن انسان صرف ساخت آنزیم ها برای هضم غذا، تولید سلول های جدید، تولید مواد شیمیایی و... میشود که برای عملی شدن این وظایف نیازمند ویتامین و مواد معدنی خاصی است.

انواعی از پروتئین ها:

کراتین : نوعی پروتئین غیرضروری و مقاوم در برابر آنزیم های گوارشی است که مو، ناخن و لایه های بیرونی پوست از آن تشکیل شده است.

هموگلوبین : نوعی پرونئین موجود در غشای گلبول قرمز است که وظیفه ی آن حمل اکسیژن و دی اکسیدکربن است.

لیپوپروتئین : نوعی پروتئین است که در پلاسما و مایع شفاف خون وجود دارد و وظیفه ی آن حمل کلسترول موجود در بدن است .

میوزین، اکتین و میوگلوبین انواعی از پروتئین ها هستند که بافت عضله را تشکیل می دهند.

برای انجام هر فعالیت در بدن مثل فکرکردن، شنیدن، دیدن و...پیامی بین سلول های عصبی مبادله میشود که صدور این پیام ها مستلزم نوعی پیک شیمیایی است که برای تولید این پیک ها به پروتئین خاصی نیازمند است.

آخرین دستور پخت ها