بدن روزانه چه مقدار پروتئین نیاز دارد؟

بدن روزانه چه مقدار پروتئین نیاز دارد؟

بدن روزانه چه مقدار پروتئین نیاز دارد؟ شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که بدن روزانه چه مقدار پروتئین نیاز دارد؟ در این مطلب سعی شده به طور خلاصه توضیح داده شود.

طبق یک اصل کلی، اکادمی ملی علوم اعلام کرده است که افراد سالم باید بین 10 تا 35 درصد از کالری روزانه خود را پروتئین دریافت کند. حد مجاز دریافت پروتئین غذایی بر اساس جدول تغذیه 54 گرم پروتئین برای یک زن سالم، 52 گرم پروتئین برای یک مرد سالم و برای زنان باردار روزانه معادل 71 گرم است. حال اگر افراد مقدار پروتئین دریافتی شان از این مقدار کمتر باشد کمبود پروتئین دارند. 

 

اولین نشانه کمبود پروتئین ضعف عضلانی است زیرا عضلات وابسته ترین بافت بدن به پروتئین هستند. کمبود پروتئین می تواند به شکل تجمع مایع (شکم بزرگ در کودکان)، ریزش مو، تحلیل عضله که در نتیجه تلاش بدن برای حفظ خود از طریق مصرف پروتئین موجود در بافت عضلات است ظاهر شود. در کودکانی که عضلاتی ضعیف، موهایی نازک و پوستی پوشیده از زخم دارند احتمال پایین بودن میزان البومین خونشان وجود دارد.

 

البومین به پروتئینی گفته می شود که به برقراری تعادل مایعات بدن و حفظ میزان مناسب مایع در داخل و اطراف سلول کمک می کند. کمبود پروتئین حتی باعث کم خونی نیز می شود زیرا برای تولید گلبول قرمز وجود پروتیئن ضروری است.

 

حال در شرایط ویژه ای افزایش جیره پروتئین ضروری است؛ به طور مثال هنگامی که بدن صدمه می بیند یا پس از خون ریزی های شدید(برای ساخت هموگلوبین گلبول قرمز)، وجود زخم، سوختگی، جراحی، شکستگی استخوان، که معنای ساخته شدن سلول های جدید، پوست، عضله و یا بافت جدید استخوان است بدن به پروتئین اضافی نیاز دارد.

 

به طور کلی می توان گفت هر بدنی که در حال ساخت بافت جدید می باشد خیلی زود به دریافت پروتئین نیاز پیدا میکند.

نکته ای که باید به آن دقت داشته باشیم این است که اگرچه میتوانیم مقادیر زیادی پروتئین مصرف کنیم ولی گاهی اوقات منجر به بروز بیماری هایی از جمله اسیب های کلیوی، بیماری های قلبی، ناآرامی های گوارشی و... می شود پس باید حد مجاز دریافت پروتئین را رعایت کنیم.

آخرین دستور پخت ها