بدن تا چه میزان به کلسترول نیاز دارد؟

بدن تا چه میزان به کلسترول نیاز دارد؟

کلسترول برای بدن بسیار مفید است و هر بدن سالمی به آن نیاز دارد، زیرا به کمک آن می تواند:

 

  1.  از انسجام غشای سلولی محافظت کند.
  2. به پیام رسانی سلول کمک کند.
  3. کیسه صفرا  اسید های صفراوی خود را بسازد که این اسید های صفراوی در جذب چربی و مواد غذایی محلول در چربی مثل ویتامین D،A،K،E موثر هستند.
  4.  منشا هورمون های استروئیدی مثل هورمون های جنسی استروژن و تستوسترون باشد.

 پزشکان با بررسی نمونه خون و شمارش میلی گرم کلسترول در یک دسی لیتر(1/10 لیتر) سطح کلسترول خون را اندازه گیری می کنند تا ببینند چه میزان کلسترول باعث بروز بیماری قلبی می شود، اما کلسترول تنها یکی از چند عامل موثر مثل چاقی مفرط، سیگار، سن، جنسیت و...در بروز بیماری های قلبی اثر دارد.

 برنامه آموزشی ملی کلسترول آمریکا، خطر احتمال به بیماری های قلبی را با توجه به سطح کلسترول خون چنین تفسیر کرده است: کلسترول بالای 250 mg/dl پر خطر، بین 200 تا 250 mg/dl متوسط و کمتر از mg/dl 200  کم خطر دانسته اند.

حمله قلبی و سکته مغزی با رسوب کلسترول در رگ ها اتفاق می افتد، به این صورت که کلسترول وارد رگ ها شده و به دیواره ها می چسبد و رسوباتی را تشکیل می دهد که مانع عبور جریان خون شده. هرچه میزان کلسترول شناور خون بیشتر باشد احتمال ورود آن به رگ ها و بروز حمله قلبی و یا سکته مغزی نیز بیشتر است. هرچند که امروزه طبق تحقیقاتی نشان داده شده است که با وجود پایین تر بودن کلسترول خون سکته مغزی نیز ممکن است رخ دهد.

نکته جالبی که باید به آن بپردازیم این است که  سطح کلسترول خون به طور طبیعی در فصل تابستان کمتر از زمستان است که دلیل آن می تواند افزایش طبیعی حجم خون انسان در هوای گرم باشد. احتمال دیگر می تواند کاهش اشتها و یا افزایش فعالیت های افراد در فصل تابستان باشد. آن ها وزن کم می کنند و این امر کاهش سطح کلسترول خون را در پی دارد.

با توجه به این نتیجه گیری ها می توان گفت اگر قصد پیروی از یک رژیم غذایی جدید را با هدف کاهش کلسترول خون را در مدت زمان مناسبی مثلا در 6 ماه دارید،  فصل زمستان شروع خوبی است چرا که تا 12 واحد باعث کاهش سطح کلسترول خون شده است. بدین ترتیب در بررسی های بعدی میزان کلسترول خون تان در تابستان آینده، از امتیاز فصل هم استفاده کرده و نتیجه بهتری از تلاش های خود کسب میکنید.

آخرین دستور پخت ها